Implementarea tehnologiei RPA (Robotizarea Procesului de Automatizare)

Implementarea tehnologiei RPA, Robotizarea Procesului de Automatizare. Megahost- hosting in Romania

Cu puțini ani în urmă, sistemele CRM au evoluat în BPM, iar astăzi, putem vedea cum locul celor din urmă este luat de RPA (Robotizarea Procesului de Automatizare). Această nouă tehnologie, deși aduce îmbunătățiri considerabile afacerilor, este încă relativ necunoscută pentru o bună parte de antreprenori. Astfel, cu scopul de a aduce mai multă claritate, MegaHost a decis să-ți explice ce este RPA și cum poate fi implementată în afacerea ta.

Ce este Robotizarea Procesului de Automatizare?

Dacă ar fi să vorbim pe scurt, atunci tehnologia RPA permite programarea unei secvențe de acțiuni pe computer și repetarea acesteia. Datorită Robotic Process Automation angajații pot fi scutiți de sarcinile de rutină, concentrând forțele pentru atingerea unor scopuri mai mari. Aceasta practic imită omul, doar că nu ne referim la roboți, întrucât este vorba despre un software, care poate răspunde la mesaje, efectua tranzacții, introduce date analogice ș.a.

Automatizarea robotică a proceselor face parte din a patra revoluție industrială. Cu cât mai multe companii adoptă RPA, cu atât mai mult crește productivitatea. Cu siguranță, roboții sunt utilizați pe liniile de asamblare din diverse industrii, însă pe măsură ce capacitățile de învățare automată și de inteligență artificială evoluează, automatizarea va îmbunătăți cu precizie procesele de afaceri. Totodată, va contribui la reducerea costurilor în toate sectoarele economice, fără excepție.

Ce beneficii obține compania în urma implementării RPA?

Odată cu implementarea RPA, afacerile beneficiază de:

Versatilitatea. Unul dintre principalele avantaje ale RPA este universalitatea tehnologiei, întrucât aceasta poate automatiza o gamă largă de procese. În plus, implementarea nu este una invazivă, deoarece poate avea loc fără schimbări esențiale de sisteme. Iar perioada medie de recuperare a investiției este de un an.

Mai multă motivație. Prin eliminarea rutinei din procesul de lucru, angajații rămân cu sarcinile interesante. Software-ul va avea grijă să îndeplinească munca tehnică, care consumă potențialul personalului, iar acesta, la rândul său, devine motivat să se implice în identificarea soluțiilor creative și eficiente.

Viteza de implementare. Spre deosebire de alte sisteme, RPA este ușor de integrat și poate fi adaptat la nevoile oricărei companii. Totodată, aceasta poate fi conectată cu alte componente de inteligență artificială și alte sisteme deja integrate.

Optimizare. Robotizarea are drept scop creșterea productivității angajaților și optimizarea afacerilor pe term lung. Datele din țările mai bine familiarizate cu RPA spun că 40 -50% din funcționalul personalului este concentrat pe probleme analitice și strategii, pe când în zona noastră, acestea reprezintă mai puțin de 20%.

Costuri rezonabile. Vrem noi sau nu, dar roboții sunt mai ieftini decât forța de muncă umană. Nu are sens să apelăm la servicii outsource pentru procesele de afaceri atunci când aceleași sarcini pot fi efectuate cu ajutorul transformării digitale. Mai mult de atât, este probabil ca rezultatele să fie mai bune. Bineînțeles, cu excepția cazului când partenerul nu a introdus robotizarea proceselor în cadrul companiei sale.

Procesul de integrare a RPA

Pentru ca Robotic Process Automation să devină o parte componentă a procesului de muncă, vor fi respectate câteva etape de bază pentru integrare:

  1. Inițierea și planificarea proiectului. Testarea posibilităților de operare dintre aplicațiile de afaceri existente și platforma RPA.
  2. Analiza și formalizarea cerințelor, descrierea și modelarea proceselor.
  3. Pregătirea documentației.
  4. Implementarea sistemului.
  5. Testare, inclusiv determinarea eficienței (ROI) implementării platformei RPA.
  6. Punerea în funcțiune, pregătirea documentației operaționale și instruirea.

Desigur, în procesul de implementare pot interveni și unele obstacole, iar primul în listă este neîncrederea față de tehnologie și posibilității acesteia de soluționare a problemelor. În plus, există situații când afacerile nici nu conștientizează prezența unei deficiențe. Totodată, un impediment este și lipsa de specialiști care să încadreze sistemul, deoarece abia începe să-și facă teren la noi în țară.

Cu toate acestea, este evident că RPA înseamnă perspective promițătoare de dezvoltare pentru business-uri. Poate cu o doză de scepticism, dar, mai devreme sau mai târziu, majoritatea afacerilor vor opta pentru o astfel de soluție, întrucât evoluția digitală este ireversibilă. Însă, nu uita că primii care adoptă noile tehnologii au de câștigat, deoarece reușesc să rămână actuali și flexibil în raport cu schimbările rapide din lumea online.